Tento článek ukazuje a popisuje možné stavy různých dílů z interiéru vozu, ze kterých je možné odvodit skutečný stav opotřebení vozu v interiéru. Je bezesporu výhodné znát skutečné opotřebení vozu ještě před jeho případným nákupem. Získané informace se mohou použít např. k tvorbě kvalifikovaného odhadu životnosti jednotlivých komponent či stanovit rozpočet případných oprav.
Při hodnocení celkového stavu auta je nutné vyhodnotit značné množství parametrů, které dohromady vytvoří celkový obrázek opotřebení vozu (stejně jako když se skládají puzzle: celkový obrázek se ukáže až se správně dají všechny dílky k sobě a dohromady). Dále je vhodné zmínit, že určitá míra opotřebení v čase je normální. Každé auto bude mít po letech svého života nějaké provozní šrámy a je nutné s tímto počítat. Naopak je divné, pokud auto nemá žádné přiznané opotřebení. Ale je důležité identifikovat nadměrné opotřebení, které může značit intenzivní využívání vozu, nedbalého majitele anebo záměrně vylepšený stav vozu s cílem maximalizace zisku prodejce či majitele.
Některé identifikátory jsou zjevné a logické i pro laickou veřejnost. Ve článku je také možné najít nepříliš hojně rozšířené informace, které pochází od profesionálů v oboru. U některých dílů je zvlášť nutné vypátrat správnou příčinu jejich výměny či poškození.
Pro účely tohoto článku předpokládejme situaci, kdy si zájemce o vůz jde prohlédnout vybrané ojeté vozidlo. Jako první seznámení se téměř vždy dělá statická prohlídka, při níž je důležité mít dostatek světla, času a zkušeností. Informace použité v tomto článku použít jako tzv. checkbox prohlídky.
Upozornění: Informace obsažené v tomto článku slouží jako ukázka reálných situací a zdaleka neobsahují všechny možné situace ani detaily, ale podají již poměrně dobrou představu o tom, jak vyhodnotit stav opotřebení vozu.
Před prohlídkou
Už se vidíte ve vyhlídnutém autě? Už si představujete, kam vyrazíte a jak se budou ostatní tvářit? To je moc krásné, ale nezapomeňte, že auto vám musí bezproblémově sloužit po delší dobu a vy určitě chcete, aby vám vyhovovalo po všech stránkách, mělo spolehlivou techniku a výbavu, kterou budete s radostí používat.

Proto je dobré si nejprve vybrat, který model vozu Vám bude nejvíce vyhovovat a až teprve poté najít konkrétní auto, které se podrobí detailní kontrole. A od toho jsem tu já, abych Vám vybral to nejlepší auto na trhu přesně pro vás. Ozvěte se mi a společně jej najdeme.
Statická prohlídka stavu interiéru
Volant a řadící páka
Tento bod je záměrně první, protože se vychází z předpokladu, že řidič musí neustále držet volant a tudíž, že opotřebení volantu je přímo úměrné času strávenému ve voze. To je do jisté míry pravda, ale také je nutné mít na paměti, že některé volanty se vyznačují extrémní odolností a jiné jen průměrnou.

- Vyleštěné plochy na volantu většinou značí nadměrné opotřebení. Ale je také nutné zvážit možnost, že řidič(ka) mohl(a) trpět nadměrným pocením rukou či často používat krém na ruce
- Význačné ohmatání v poloze hodinových ručiček „3“ a „9“ značí, že vůz byl řízen řidičem, který volant držel ve správné a bezpečné poloze (tudíž je zde předpoklad, že měl k řízení vozu kladný vztah a hezky se o něj mohl starat).
- Odloupnutá kůže výjimečně indikuje špatně vyrobený kus, ale většinou je spojena s intenzivním držením volantu
- Odření od prstýnků či hodinek může naznačovat, že vůz byl hojně využíván pro potřeby rodiny
- Pokud je volant úplně nový, tak buď je celé vozidlo jako nové anebo byl volant vyměněn za nový (to se dělá po velké nehodě anebo byl původní volant opravdu nadměrně opotřeben, obojí je špatně). Dnes se již nepoužívají různé obaly na volanty, které je chránily.
- Nesmí být jakkoliv poškozeny šrouby na odmontování airbagu či celého volantu. Tyto šrouby je možné vidět ze zadní strany volantu. Zde je nutné dbát zvýšené opatrnosti, protože u některých vozů je pro seřízení geometrie a vycentrování volantu a vozu nutné právě odmontovat airbag a tudíž mohou být šrouby poškozeny neopatrným technikem.
Přední sedačky
Statistiky prozrazují, že v autě nejčastěji jezdí 1,2 člověka (dlouhodobý evropský průměr). Je tedy logické, že sedačka řidiče je jeden z nejvíce namáhaných dílů v interiéru a sedadlo spolujezdce bude druhé nejpoužívanější.

- Prosezená sedačka neznačí nic dobrého. Může jít buď o její užívání řidičem s vyšší tělesnou hmotností, výrobní vadu anebo v nich řidič opravdu velmi dlouho seděl (např. taxikář). Mějte rádi svoje záda a dopřejte jim kvalitní neprosezenou sedačku.
- Stav bočnic poměrně věrohodně ukazuje na citlivost přístupu předchozího uživatele k vozu
- Nesmí být jakkoliv narušena integrita schránky airbagu
- Šrouby držící sedačku v kolejnicích musí být originální a nesmí být vidět stopy po povolování sedačky.
- Sedačka nesmí vydávat žádné pazvuky ani skřípat při tlačení zad směrem dozadu (lze si představit zatlačení do sedačky při panickém brždění a poslouchat zvuky)
- Všechna nastavení a pojezdy musí být plně funkční (elektrické motorky, nastavení bederních podpor, hlavových opěrek apod.)
- Plně funkční musí být také vyhřívání i odvětrávání (pokud je jím auto vybaveno)
- Mírné estetické znečištění sedačky nevadí, pokud jde snadno vyčistit (např. tepovačem)
- Znehodnocení od nedopalků cigaret se neopravuje snadno (platí pro kůži i pro textil)
- Mějte na paměti, že do některých sportovních aut může být složité nastupování a vozy také mají jinak konstruované sedačky i bočnice
- Měl by existovat věrohodný záznam pokud byla sedačka měněna (mohl v záruce odejít nějaký elektromotorek nebo majitel mohl chtít lepší či tuningovou sedačku)
- Mezi raritní problémy lze zařadit: sedačky mají odlišný odstín či značně opotřebovaná přezka nebo spona
Dveře
Dveře se používají při každé jízdě a zároveň slouží jako významný bezpečnostní prvek. Jedná se o komplexní díl se spoustou mechanických dílů a elektroniky (senzory, světla, tlačítka, motorky atd.).

Estetické vady:
- Nejčastější jsou od prstýnků odřená držadla a páčky na otevírání dveří
- Okopání od bot lze poměrně snadno vyřešit speciálními kartáči
Funkční kontrola:
- Dveře musí jít snadno otevírat, zavírat a držet v definovaných pozicích
- Všechny mezery mezi panely musí být rovnoměrné
- Dveře jsou ke karoserii přichyceny originálními šrouby na kterých nejsou vidět žádné známky povolování či utahování (pokud ano, tak existuje zvýšené riziko výměny dveří po nehodě
- Hlasová aparatura nesmí vydávat praskavé zvuky
Nástupní otvory
Podle opotřebení nástupních otvorů lze usoudit na frekvenci využívání vozu, ale je důležité zkontrolovat integritu nosných částí karoserie.

Zcela zásadní a důležité je sundat těsnění a zkontrolovat svary. Pořiďte si jen takové auto, které má všechny svary originální a rozhodně nekupujte auto, které bylo svařované na bezpečnostních nosnících (příklad v červeném rámečku).
Pokud jsou prahy okopané od bot či podpatků, jedná se pouze o estetické vady.
Opravdová barva vozu se pozná u pantů dveří, kde je vhodné zkoumat případné úpravy laku (odkaz na separátní článek)
Nalepené samolepky o servisních úkonech již v dnešní době nemají velký význam (spousta automobilek je již neaplikuje) a tudíž ukazují spíše na historické záznamy servisů.
Zadní sedačky
Zadní sedačky statisticky nevykazují nadměrné opotřebení a je u nich důležité zkoumat zejména opotřebení od dětských sedaček či od převozu zvířat. Poděkování si zaslouží ti, kteří používali speciální ochranné povlaky.

Oprýskané sponky isofixu, otlačeniny od dětské sedačky na sedáku či okopané zadní strany předních sedaček spolehlivě prozradí, že v autě po delší dobu cestovaly děti (někdy lze najít i stopy po vylitých limonádách).
Znečištění po převozu domácích mazlíčků (chlupy, odřeniny) je většinou snadno řešitelné důkladným vyčištěním speciálními prostředky
Zavazadlový prostor
Mezi nejběžnější znaky používání se řadí oprýskaná nakládací hrana od nakládání (zejména u vyšších vozidel), ošoupaný koberec a odřená stropnice. I zde platí, že pečliví majitelé většinou používali ochranné koberce či lepili ochranné fólie na nejvíce namáhaná místa.

- Odřená nakládací hrana (vrypy, škrábance, důlky)
- Ošoupané koberce
- Vylámané držáky na tašky
- Ošoupané držáky na zasouvání sítě (pokud byly používány)
- Zkontrolovat prostor pod podlahou kufru, zda je v autě vše, co tam má být (hever, rezerva, sada na opravu pneumatik, kompresor, klíč, náhradní oříšek, zvuková aparatura apod.)
- Zkontrolovat, zda auto nejeví známky poškození od vytopení (odkaz)
- Přítomnost a čitelnost štítku s identifikací vozu (VIN a kódy výbavy)
Palubní deska
Je jeden z největších a nejkomplexnějších dílů v celém autě. Musí bezpečně držet spoustu periferií, odolávat vnějším vlivům (mechanická a tepelná namáhání), proto nesmí vykazovat nadměrné opotřebení.

Za estetické vady lze považovat:
- Různé odřeniny, vrypy, skvrny či důlky
- Ohmataná tlačítka
- Odřené dekory či lišty (zejména ty dřevěné a s lesklými povrchy jsou velmi choulostivé)
- Stopy po dodatečné instalaci příslušenství, např. provrtaná deska z instalace různých držáků či kabelů pro nabíjení telefonů i navigací
- Vylámané lamely od držáků telefonů
Za funkční vady lze považovat:
- Nefunkční displeje či systém jejich vysouvání (pokud jej auto má mít)
- Nefunkční tlačítka
- Obtížná nastavitelnost směru či intenzity ofukování
Dále je více než vhodné mít na paměti:
- Pokud je více ohmatané tlačítko vypínání start-stop systému, tak je to dobrý signál. Znamená to, že předchozí (zřejmě uvědomělý) majitel tento systém často manuálně vypínal, aby snížil namáhání motoru
- Kožený povrch palubní desky se opravuje hůře než plastový povrch
- Nerovnoměrné spáry mohou naznačovat posunutí palubní desky při velké nehodě
- Palubní deska by neměla vydávat pazvuky při mírně větším stlačení prsty rukou ve spojích
Podlaha v celém interiéru
Kontrola podlahy interiéru je bohužel poměrně opomíjená kontrola, která ale může prozradit hodně o způsobu užívání vozidla a jeho historie. Zcela určitě se nutné se vyhnout autům, které byly zaplaveny vodou (odkaz). Nebojte se zvednou koberce a nakouknout hlouběji do vozu.

- Vytopené auto se pozná podle nasáklých koberců pod koberečky, bahnem pod prahy a pod těsněními, nečistoty v dolním prostoru pod zavazadelníkem a zejména bludnou funkčnost elektroniky (která se bude časem ještě zhoršovat)
- Všechny koberce musí být originální, nikde nepřerušené, nenastavované a s kvalitně opracovanými (neroztřepenými) okraji
- Propáleniny od cigaret se nejvíce vyskytují v prostoru mezi sedačkou a prahem, ale také na mezi sedačkou a středovým panelem
- Opotřebení pedálů nemusí být velký problém, pokud není na spojkovém pedálu (řidič si tzv. vozil nohu a tím trpí spojka)
Strop
Znečištění stropnice není příliš frekventované, ale její případné poškození může naznačovat nekvalitní opravu.

- Zvýšenou pozornost je dobré věnovat lícování a nenarušené integritě u schránky airbagu
- Auto po kuřákovi má stropnici nasáklou cigaretovým kouřem
- Znečištění stropnice v okolí panoramatické střechy či střešního okna může značit problém se zatékáním vody do vozu
- Ne vždy je možné špinavou či prodřenou stropnici opravit či vyčistit (např. od převozu pneumatik)
- Čištění i výměna stropnice jsou neobvyklé úkony a prodejce by je měl věrohodně zdůvodnit
Ostatní
Tento seznam doplňuje informace vypsané výše a dotváří celkový obrázek o historii používání vozidla:
- Příliš ohmataný klíček i tlačítka na něm – Opotřebení bezklíčkového zapalování by mělo být menší než u starších klíčkových systémů
- Které díly jsou originální a které ne – Značí přístup majitele k používání vozidla. Použití některých neoriginálních dílů či úpravy musí být zdůvodněné či podložené certifikátem (např. dodatečně zatemněná okna), aby nebyla prohlášena neshoda na Stanici technické kontroly
- Kontrola klimatizačního okruhu (výkon, odér), hluk kompresoru a ventilátorů
- Stav odkládacích prostor (přihrádka před spolujezdcem, držáky nápojů, schránky ve dveřích atd.) – Mohou naznačovat míru používání
Samostatná kapitola je prověření funkčnosti naprosto všech prvků
Důkladné prověření funkčnosti všech elektrických i mechanických prvků je nutnost u každého ojetého auta. V interiéru je nutné kontrolovat (seznam není úplný a závisí na výbavě každého vozu):
- Fungující nastavení sedaček, zrcátek a volantu
- Funkční vyhřívání sedaček i volantu (pokud je jím auto vybaveno)
- Správná funkce couvací kamery (v některých vozech také ve spojení s úhlem natočení volantu)
- Stav pojistkové skříně (náhled do boxu, zda jsou všechny pojistky funkční, žádná nesmí chybět nebo být jakkoliv upravované)
- Fungující osvětlení interiéru (i ve spojení se stavem otevření dveří)
- Nenarušenost schránky airbagů
- Funkční pojezdy u panoramatické střechy či střešního okna, nesmí být známky zatékání
- Konektor OBD nesmí jevit známky manipulace a musí bezvadně fungovat
- Správná funkce klimatizace
- Správná funkce pojezdu oken (včetně systému pro bezpečnostní zastavení proti skřípnutí)
Shrnutí a závěr
Výběr aut je v dnešní době opravdu široký. Nejlepších výsledků lze docílit, pokud bude výběr vozu probíhat racionálně, s klidnou hlavou a s realistickými očekáváními. Korektní prodejce vždy zájemci umožní dostatečný čas na prověření vozu.
Celkový stav vozu je nutné vyhodnocovat v souvislostech a podle priorit zájemce (někomu nemusí vadit slabší výkon klimatizace, jiný zase požaduje bezvadné sedačky). Téměř vždy je nutné přihlédnout k ceně vozu a odborně ji zhodnotit vzhledem k ostatním vozům na trhu (nižší cena je vždy podezřelá a vyšší cena může odrážet vyšší vynaložené investice do vozu od předcházejícího provozovatele).
Nezapomeňte, že je nesmírně důležité před samotnou prohlídkou správně vybrat model vozu, který se nejlépe hodí pro váš životní styl
Najdu auto přesně pro vás

Potřebujete najít auto, které bude přesně odpovídat vašim představám, přáním a bude za krásné peníze? Moc rád vám takové najdu. Nejdřív vám budu naslouchat, když budete vysvětlovat svoje představy a potom se doptám, abychom měli jasné zadání. Pak vám najdu auto vašich snů, abyste z něj měli radost při každé jízdě i pohledu na něj. Ozvěte se mi kdykoliv, jmenuji se Honza.


