Stručně a přehledně: Pneumatiky

Napsal: Jan Barák Čas čtení: 8 min
Shrnutí toho nejdůležitějšího
  • Kvalitní pneumatiky jsou nutností u každého vozu, jelikož je to jediná věc, která spojuje vůz s vozovkou a tudíž má přímý vliv na bezpečnost jízdy a ovladatelnost za všech jízdních situací.
  • Na pneumatikách se nevyplatí šetřit, jelikož v celkových nákladech zpravidla nepředstavují zásadní položku.
  • Existují i případy, kdy pojišťovny krátily plnění po nehody, když se zjistilo, že na vozidle byly v době nehody použité pneumatiky neschválených parametrů.
  • Pneumatiky se nevyplácí podceňovat
#

Tento článek z kategorie „Stručně a přehledně“ shrnuje nejzákladnější fakta o pneumatikách osobních vozů. Je koncipován jako rychlý průvodce, aby se čtenář mohl seznámit s těmi nejpodstatnějšími údaji a udělat kvalifikované rozhodnutí o jejich používání, nákupu či výměně.

Základní typy pneumatik

Letní pneumatiky

  • Excelentní přilnavost a ovládání za stálých teplot nad 7 stupňů Celsia
  • Nejvíce optimalizované pro jízdu na suchých a mokrých silnicích
  • Vizuálně lze poznat podle větších ploch a hlubokých radiálních drážek
  • Nejvíce používaný typ, standardně na nových vozidlech
  • Minimální hloubka vzorku je ze zákona 1,6 mm

Zimní pneumatiky

  • Speciálně konstruované pro vynikající přilnavost při teplotách pod 7 stupňů Celsia, zejména na sněhu a ledu
  • Vhodné pro absolutní jízdní jistotu v zimních podmínkách
  • Zpravidla výborné na mokru
  • Na suchých silnicích a při teplotách nad 7 stupňů Celsia se opotřebovávají mnohem rychleji než letní pneumatiky
  • Jsou povinné na některých úsecích či v určitých zemích
  • Vizuálně je lze poznat podle velkého množství menších lamel na všech kontaktních plochách s vozovkou
  • Minimální hloubka vzorku je ze zákona 4 mm
  • Pneumatiky se symbolem 3MPSF (Three mountain peak snow flake) jsou mezinárodně uznávané pro provoz v horských oblastech

Celoroční pneumatiky

  • Funkčně jsou mixem mezi letními a zimními pneumatikami, kdy vhodně kombinují výhody obou do jednoho celku
  • Obrovský pokrok ve vývoji celoročních pneumatik již téměř vymazal velké rozdíly ve výkonu specializovaných pneumatik od celoročních
  • Jsou efektivní na vozech, které se nepohybují ve ztížených klimatických podmínkách (pro ty lze dokoupit sněhové řetězy pro případ potřeby)
  • Pokud jsou vybaveny symbolem 3MPSF (viz výše), tak je lze bez omezení používat v horských oblastech

All-Terrain pneumatiky (specialita pro terénní vozidla)

  • Jedná se o speciální pneumatiky pro terénní vozidla, aby byla zaručena funkčnost na různých površích jako např. na písku, v lese, na štěrku, v lomu atd.)
  • Jedná se o okrajový segment trhu

Schválené pneumatiky pro konkrétní vůz

Na každém vozidle se smí používat jen takové pneumatiky, které odpovídají specifikacím schváleným výrobcem a které jsou zapsané v technické dokumentaci vozu. U pneumatik musí odpovídat rozměry a také musí být dodrženy minimální hmotnostní a rychlostní indexy. V případě nedodržení stanovených specifikací hrozí riziko, že vozidlo bude nezpůsobilé provozu, což odhalí stanice technické kontroly nebo policie při silniční kontrole.

Klíčové parametry pneumatik

Každá nová pneumatika musí být ze zákona označena energetickým štítkem, který jasně a srozumitelně informuje o klíčových charakteristikách dané pneumatiky a může posloužit k jejich vzájemnému porovnávání.

Základní označení viditelné na pneumatikách je např. „235/60 R 18 91 H XL“, kde:

     235 označuje šířku pneumatiky v milimetrech. Širší pneumatiky mají za tepla větší přilnavost, ale také větší valivý odpor.
     60 označuje výšku bočního profilu pneumatik, zde tedy 60 % z 235 mm. Vyšší hodnota zaručuje komfortnější jízdu a menší dynamické namáhání podvozkových částí, ale vizuálně není příliš atraktivní v porovnání s pneumatikami, které mají toto označení nižší.
     R označuje Radiální konstrukci pneumatiky, což jsou prakticky všechny pneumatiky používané na osobních vozidlech
     18 označuje vnější průměr pneumatiky v palcích
     91 označuje hmotnostní index a vždy musí být větší nebo rovný předepsanému v technické dokumentaci. Některé těžší vozy (např. elektroauta) vyžadují pneumatiky s vyšším hmotnostním indexem nebo i zesílenou konstrukcí.
     H označuje rychlostní index a i zde platí, že musí být větší nebo rovný předepsané hodnotě v technické dokumentaci
     Mezi doplňkové údaje patří např.
          XL, které označuje pneumatiku se zesílenou konstrukcí (někdy také RF)
          RFT označující pneumatiky typu run-flat, které umožňují opatrnou jízdu i po defektu, ale na úkor cestovního komfortu
          SUV označuje pneumatiku konstruovanou pro potřeby vozů SUV
          EV označuje pneumatiku optimalizovanou pro použití na elektrických vozech (zejména tedy vyšší hmotnostní index a snížený valivý odpor)

Zajímavost! V technické dokumentaci vozu lze najít více možných rozměrů pneumatik, ale všechny vždy mají shodný vnější průměr pláště

Dále lze na pneumatikách najít také týden a rok výroby, např. 3225 značí pneumatiku vyrobenou ve 32. kalendářním týdnu roku 2025. Toto označení se nazývá DOT.

Některé pneumatiky mohou mít definovaný směr rotace, což ovlivňuje jejich montáž na disk.

Pro důkladnější výběr pneumatik se doporučuje porovnávat tyto parametry:

  • Valivý odpor, který ovlivňuje spotřebu paliva, ale může negativně ovlivňovat přilnavost za mokra
  • Přilnavost na mokré vozovce označuje schopnost brzdit a zatáčet na mokré vozovce (častá situace)
  • Hlučnost a s tím související zvukový komfort
  • Životnost pneumatiky, která je důležitá zejména u těžších vozů (např. elektromobily)

Výměna pneumatik

Pneumatiky se na autě mohou měnit z různých důvodů, např.:

  • Hloubka vzorku je menší než zákonné minimum, takže jsou značně opotřebované
  • Pneumatika má neopravitelný defekt
  • Sezónní výměna pneumatik. Zde je možné mít:
    • Dvě samostatné sady (jednu pro letní pneumatiky a jednu pro zimní pneumatiky), což je pohodlné, ale finančně náročnější řešení na nákup.
    • Jedny disky a na nich měnit pneumatiky podle potřeby či ročního období. Zde je nutné zohlednit, že každou demontáží, skladováním a montáží pneumatik dochází k jejich zvýšenému opotřebení (platí i pro disky). Dále je vhodné zohlednit cenu každé takové výměny a tu porovnat s návratností vynaložené investice do dvou samostatných sad

Praktické rady

  • Pneumatiky od renomovaných a osvědčených výrobců zaručují nadprůměrně kvalitní jízdní vlastnosti a zejména také dlouhodobou životnost. Levné pneumatiky mohou ve finále udělat více škody než užitku.
  • Dodržujte pravidlo čtyř čtyřek: 4 stejné pneumatiky na všech 4 kolech, maximálně 4 roky staré s minimálním vzorkem 4 mm
  • Tlak vzduchu v pneumatikách je naprosto klíčový pro správné fungování vozu. Ověřte, že odpovídá předepsaným hodnotám a systém pro měření tlaku (pokud jej vozidlo má) je správně nakalibrován.
  • Při výběru nových pneumatik je vhodné pročíst více recenzí a testů (např. ADAC, UTAC, AutoBild, Tyre Reviews atp.)
  • Zajímavou alternativu pro většinu městských vozů představují dnes již vynikající celoroční pneumatiky. Ty lze v případě potřeby jízdy do hor doplnit sněhovými řetězy.
  • Pneumatiky více sjeté na vnější či vnitřní straně značí nesprávně nastavenou geometrii vozidla
  • Typ a stáří pneumatik může naznačit pečlivost předchozího majitele vozu
  • Respektujte zásady správného skladování pneumatik (pneumatiky na discích se skladují na sobě s vertikální osou a pneumatiky bez disků se skladují s horizontální osou a musí se pravidelně otáčet aby nedošlo k tvorbě malých plošek)
  • Správné vyvážení pneumatik je důležité nejen pro podvozkové komponenty, ale i pro jízdu bez vibrací. Větší disky (zejména od R18 výše) je více než vhodné vyvažovat na speciálních vyvažovačkách s přítlakem.
  • Vždy je nutné dodržovat minimální technické specifikace od výrobce, které jsou uvedené v dokumentaci (technickém průkazu vozu)
  • Ojediněle se jde setkat s vozy, které mají jiné předepsané rozměry pneumatik vpředu a jiné vzadu. Toto klade zvýšené nároky na údržbu, zejména v případě defektu.

Zajímavosti

Porovnání délky brzdných drah pro jednotlivé typy pneumatik

Správné skladování pneumatik

Závěr

Pneumatiky jsou kritickou částí automobilu a je nutné jim věnovat pozornost alespoň dvakrát ročně.

Související a podobné a články z kategorie Stručně a přehledně:

  • Doplnit
  • Doplnit

Najdu auto přesně pro vás

Potřebujete najít auto, které bude přesně odpovídat vašim představám, přáním a bude za krásné peníze? Moc rád vám takové najdu. Nejdřív vám budu naslouchat, když budete vysvětlovat svoje představy a potom se doptám, abychom měli jasné zadání. Pak vám najdu auto vašich snů, abyste z něj měli radost při každé jízdě i pohledu na něj. Ozvěte se mi kdykoliv, jmenuji se Honza.

Mohlo by vás zajímat
Více článků